Computerspil er mere populære end nogensinde før, og det skyldes ikke mindst, at det pludselig er blevet ‘in’ at spille computer.
E-sport har i den grad været med til at rykke på det tabu, som det tidligere har været at spille meget computer, og branchen tjener styrtende med penge.
De penge er der en anden branche, der gerne vil have fingrene i, og derfor er de faktisk begyndte at imitere de helt store spilproducenter. Der er tale om online casino, og måden de forsøger at tjene flere penge på er ved at tilføje gamification til deres brede tilbud af spil.
Gamification er måske ikke et ord, som de fleste beskæftiger sig med hver dag, men betydningen er faktisk meget simpel. Det betyder nemlig, at man tilsætter spilelementer til ting og aktiviteter, som ikke nødvendigvis er et computerspil, så brugeren får en form for belønning.
Denne belønning gør, at brugeren har lyst til at fortsætter, og det er lige præcis det, som online casinoer gerne vil have fat i. De ved nemlig godt, at desto mere gamification, de kan tilføje deres udbud af spil, desto længere vil de holde på spillerne, fordi de er underholdte, og de vil endda tilmed have mulighed for at tiltrække en helt ny kundegruppe. Nemlig de personer, der generelt tiltrækkes af det rush, som man får, når man spiller med handling og belønninger.
Eksempler på gamification
I de seneste år er det virkelig gået fremad i udviklingen af gamification til online casino. Hos denne norske hjemmeside kilde www.casinotopp.net, har de blandt andet et stort udvalg af casinoer, der tilbyder spil, hvor de har tilføjet et gamifications element.
Det er blandt andet på deres spillemaskiner, hvor de i ‘serien’ Fairytale Legends har gjort det til et stort brætspil. I første omgang ligner maskinen blot en helt almindelig spillemaskine, men når du rammer en bonus, vil gamificationen begynde.
Først skal du vælge mellem tre kister, hvor der gemmer sig en belønning, hvis du vælger rigtigt. Når du har valgt rigtigt, vil du blive ført ind i selve bonusspillet, som er et veludviklet brætspil. Her slår man med en terning, rykker rundt på brættet, og så gælder det om at komme så langt som overhovedet muligt.
Når man bliver slået ud, vender man tilbage til spillemaskinen igen, men allerede her vil mange være så opsatte på at vende tilbage til bonusspillet og kommer længere end før, at de vil fortsætte med at spille på maskinen.
Gamification er altså godt i den forstand, at det gør spil langt mere underholdende grundet det nye element, som det tilfører, men det kan også være farligt, da det kan få folk til at bruge endnu flere penge, og det tilmed kan tiltrække de helt yngste spillere, da det pludselig er blevet endnu sjovere at spille.
På andre spillemaskiner er det faktisk muligt at opnå achievements, som man kender det fra sin computer, playstation eller xbox. Hvis du rammer forskellige kombinationer, så får du et lille emblem. Det kan eksempelvis være fem ikoner på en række, mens du på playstation vil kunne få et emblem for at have vundet over x antal modstandere.