Tilbage i år 2019 startede den danske virksomhed Umani Games, for at slå igennem på mobil spilmarkedet. Her to år senere, må det siges at være lykkedes.
Lavet i samarbejde med esportsmagasinet.dk
2,5 millioner downloads
Det populære spil ‘ABC Runner’ hvor man konkurrerer mod andre om at besvare spørgsmål er blevet populært, især på grund af mediet TikTok. Spillet har i flere uger ligget i top tre blandt flest downloadede mobilspil, hvilket svarer til at 2,5 millioner downloads. Virksomheden startede for to år siden på Vesterbro i København. Mændene bag er Riley Andersen (direktør), Mads Nørgaard Anthony og Lars Zilmer. De fortæller blandt andet til DR, at de de sidste to år har udviklet 30 mobilspil, og at de er rigtigt glade og stolte af deres nylige placering i USA.
TikTok banede succesen
TikTok er en af grundene til at spillet er gået viralt, da mange brugere på det kinesiske sociale medie, optager videoer samtidig med at de spiller spillet med deres venner.
Riley Andersen fortæller til DR at de pludselig kunne se, at spillet var blev downloadet mange gange, fra den ene dag til den anden, uden de havde gjort nogen markedsføringsindsats for det.
Millioninvestering på 3,6 millioner
Da ‘ABC Runners’ indtog den amerikanske hitliste, begyndte Umami Games at lede efter nye investerings kilder. Investering var påtænkt at skulle få deres andre mobilspil til at ekspandere. Investeringsrunden gav Umani Games 3,6 millioner kroner, som bl.a kom fra investoren Morten Wulff, stifter af Game Analytics – et pendant til Google Analytics i spilverdenen. De resterende penge kom fra Vækstfonden som tredoblede Morten Wulffs beløb, uden at Umani måtte afgive procenter af virksomheden til denne.
150 nye mobilspil på ét år
De 3,6 millioner kroner skal bl.a bruges på at ansætte nye folk i virksomheden, da planen er at lave 150 nye mobilspil inden for det næste år. Det kan lyde af mange, men Riley Andersen fortæller til DR at nogle af spillene bruger de kun få dage på at udvikle.