Nintendo Switch har fået sit første Mario Party spil, da Super Mario Party udkom i starten af oktober. Gaming24 har fået fat i spillet, og det er blevet taget under kyndige hænder af vores ekspert, der var meget begejstret for det nye spil.
Nintendo er netop udkommet med det 11. Mario Party konsolspil, som samtidig er det første i rækken til den ”nye” Nintendo Switch. Super Mario Party hedder spillet, og det er en forfriskning efter Mario Party 9 & 10, der var en sjælden upser fra Nintendos side.
Da Super Mario Party udkom i starten af oktober, valgte undertegnede at suse ned og betale de 399 kroner, som spillet stod til i den lokale Elgiganten. Spillet blev sat i maskinen, og det blev afprøvet med en Mario Party-rookie, der kun havde prøvet Mario Party 9, mens undertegnede har været med siden det første Mario Party til N64 i 1998.
Solidariteten er væk – Heldigvis
I de seneste to installationer af Mario Party, forsøgte Nintendo at forny spillet ved at gå væk fra, at man individuelt flyttede sig på brættet. Nu sad alle sammen i et bil-lignende køretøj, og så flyttede man det samme antal felter.
Samtidig spillede man ikke et bestemt antal runder, man skulle i stedet hen til mållinjen, og dermed eliminerede de en stor del af det taktiske spil. Stjerner skulle man heller ikke købe, her fik man minstjerner rundt omkring på brættet.
Det var en stor skuffelse, men det har de heldigvis rettet op på i det Super Mario Party. Her spiller man igen individuelt, og det giver masser af anledning til at spille taktisk. Inden spillet begynder, vil man kunne vælge mellem 10, 15 eller 20 runder, hvilket varer cirka en time, halvanden time og to timer.
Minispillene er tilbage!
I Mario Party 9 & 10 var der ikke automatisk et minispil efter hver runde. Det var håbløst, da minispillene stort set er hele grundstenen i et Mario Party-spil. I det nye Super Mario Party er de vendt tilbage til, at der er minispil efter hver runde, og så vil der løbende være mulighed for at spille andre minispil.
Det er en fantastisk (gen)tilføjelse til spillet, og underholdningen ved minispillene i Super Mario Party er helt i top. De er kreative, de er moderne, men de holder dig stadig fanget af nostalgi fra de tidlige Super Mario Party spil.
De to testere var underholdt i rigtig mange timer, og spillene gav anledning til jubel samt frustrationer, når man tabte med et millisekund til den anden. Testerne har fortsat til gode at komme igennem alle minispil, og vi har stadig ikke oplevet et kedeligt et af slagsen.
Karaktererne du kan spille med
Endnu et af de store plusser i Super Mario Party, er de karakterer du kan vælge at spille med. Der er nemlig kommet flere tilføjelser, hvor der er lige mange af gode og onde.
Mario, Luigi Rosalina, Dry Bones, Boo, Koopa Troopa, Hammer Bro, Princess Peach, Princess Daisy, Yoshi, Donkey Kong, Shy Guy, Bowser, Wario og Waluigi er allesammen med fra tidligere spil, mens de ny e tilføjelser til Super Mario Party er Bowser Jr, Diddy Kong, Pom Pom, Goomba og Monty Mole.
Hver spiller har sin egen specielle terning
I det nye Super Mario Party starter alle spillerne med den oprindelige 1-6 terning, men derudover har hver spiller en personlig terning med specielle felter. Hver terning er unik, og kan indeholde mange specielle felter.
Det kan blandt andet være Donkey Kong og Bowser, der har en terning hvor, du kan slå +8, men til gengæld er der også en masse 1 og 0 felter på terningen. Andre karakterer har også høje tal, men her har du også mulighed for at miste mønter, hvis du er uheldig med dit slag.
Den specielle terning spicer tingene lidt op, og gør det lidt uforudsigeligt, da man ikke længere kan føle sig sikker, hvis man er seks skridt foran sin modstander.
Nyt ally system
I løbet af spillet har du mulighed for at få hjælp fra en ven, hvis du lander på det specielle ally felt. Her vil du få en af de ikke valgte karakterer til at følge efter dig, og denne person vil slå et ekstra slag hver gang, du selv slår.
Samtidig vil du også modtage denne karakters terning, så du nu vil have tre terninger at vælge mellem hver gang. Nytænkning fra Nintendo som bestemt bliver modtaget med kyshånd.
Banerne i Super Mario Party
En af de største skuffelser i det nye Super Mario Party er banerne, som man kan spille. Der er fra start tre baner at vælge i mellem, og når de er gennemført, vil der komme en fjerde bane.
Banerne har dog alle det til fælles, at de er relativt små, så du når hurtigt rundt på hele brættet, især med de nye terninger og muligheden for at købe terninger, der kan booste dit slag.
Der mangler en masse personlighed og flere egenskaber i de fire, for at de kan blive en succes. Det bliver hurtigt forudsigeligt, og de gode gamle ”happen” felter, hvor der sker en hændelse der rykker op og ned på brættet, er mere eller mindre væk.
Fra start har du mulighed for at spille Whomp’s Domino Ruins, King Bob-omb’s Powderkeg Mine, Megafruit Paradise, og de åbner op for Kamek’s Tantalizing Tower, der vel nok er den mindste bane og den største skuffelse.
Forhåbentlig har Nintendo planer om at skabe bedre maps som DLC, ellers er det godt nok skuffende.
Underholdende Game Modes
Når du starter Super Mario Party, vil du befinde dig i Party Plaza, som er et hyggeligt sted med Nintendo-figurer, hvor du kan går rundt med din karakter, mens de tre andre valgte karakterer følger efter. Herfra har du så mulighed for at vælge de forskellige game modes, du gerne vil prøve.
Her finder vi noget af den personlighed, der blandt manglede i selve Party-spillet, og det trækker i den grad op, at der er mulighed for mange andre sjove spil.
Partner Party
Dette minder om Mario Party spillet, men her spiller man i stedet i hold. Det er således 2vs2, hvor spillerne deler mønter, stjerner og de ting, der finder i løbet af spillet.
Minispillene fungerer på den samme måde som altid. Enten spiller man i hold 2vs2 eller også spiller man alle mod alle. Her vil vinderen dog vinde mønter til holdet, så til en vis grad er man stadig sammen i disse spil.
Den største forskel i Partner Party er, at man skal lande præcist på felterne, hvis man ønsker at købe en stjerne eller prøve de andre funktioner i banen.
River Survival
I dette co-op spil kan man være op til fire personer. Fire karakterer river-rafter ned ad en flod, og her gælder det som op ved hjælp af sin switch-controller at padle uden om forhindringerne, og komme i mål inden tiden går.
Det er muligt at få ekstra tid ved at sejle ind i et ur, mens man også kan vinde tid ved at vinde de minispil, der kommer, hvis man sejler ind i de røde balloner.
I River Survival deler floden sig op flere gange, og du har derfor mulighed for at komme i mål seks forskellige steder. Hvis du gennemfører tre baner, vil du åbne op for at kunne spille med Donkey Kong, mens du modtager Modets Juvel, hvis du gennemfører dem alle.
Få pulsen op med Sound Stage
Mario Party er blevet mixet op med en omgang Just Dance. I dette spil gælder det om at holde tungen lige i munden og fange rytmen. Det er en form for dansespil, hvor man skal bruge sin switch-controller til at styre bevægelser og finde den rette timing.
Det er muligt at gøre trinnene svære, og det sætter hastigheden op. Da undertegnede og den anden tester prøvede dette spil, havde klokken passeret midnat og vi var relativt trætte. Alligevel fik dette spil pulsen helt op, og vi følte os virkelig underholdt med masser af grin til følge.
Spillene er dog hurtigt gennemført, men det var en anderledes og rigtig god tilføjelse til Mario Party-serien.
Overstående var de vigtigste elementer i game modes, som ellers også tæller Minigames, Online Mario-thon, Toad’s Rec Room og Challenge Road.
Konklusion af Super Mario Party
De mange timer med Super Mario Party har været en splittende oplevelse. Først og fremmest var det utrolig positivt, at de er gået væk fra tilstandene fra Mario Party 9 & 10, hvilket allerede gør dette spil klart bedre.
Underholdningsværdien er helt i top, og det er ikke et spil, man vil komme til at fortryde at have anskaffet. Spillet er et rigtig godt familiespil, men det fungerer også til meget mere end blot det. Undertegnede er 27 år, og jeg var formentlig mere underholdt end mange helt små børn havde været.
De mulige karakterer samt det store udvalg af game modes, trækker spillet i den rigtige retning, men det er et stort minus, at banerne er så små og alt for lige til. Der mangler simpelthen noget i banerne, og da de er det vigtigste element i spillet, trækker det i den grad ned.
Hvis banerne havde været ligeså underholdende, som de første installationer af Mario Party, så havde dette spil kandideret til at være det bedste. Det er vi dog et stykke fra, og på en skala fra 1-10 ligger Super Mario Party på en lille 7’er. Til sammenligning mener undertegnede at Mario Party 9 & 10 begge roder rundt nede i 1-2 stykker, mens det første Mario Party spil til Nintendo 64 fra 98, fortsat ligger i toppen.